Bibliography

Becker 2012: Margret Becker, Der Raum des Öffentlichen. Die Escola Paulista und der Brutalismus in Brasilien, Berlin 2012.

Bernecker/Pietschmann/Rüdiger 2000: Walther L. Bernecker/Horst Pietschmann/Rüdiger Zoller, Eine kleine Geschichte Brasiliens, Frankfurt am Main 2000.

Bisilliat 1990: Maureen Bisilliat, Memorial da América Latina, São Paulo 1990.

Buergel 2011: Roger M. Buergel, ‹This Exhibition is an Accusation›: The Grammar of Display According to Lina Bo Bardi, in: A Journal of Art, Context, and Enquiry, Heft 26 (Spring 2011), S. 51-57.

Burle Marx 1994: Roberto Burle Marx, interviewt von Jacques Leenhardt, in: Dans les jardins de Roberto Burle Marx, hrsg. v. Jacques Leenhardt, Arles 1994, S. 74.

Costa 1952: Lucio Costa, Der brasilianische Beitrag zur modernen Architektur, in: Brésil, Editions de l’Architecture d’aujourd’hui, August 1952, Deutsche Fassung v. W. Rotzler, Boulogne 1952.

De Andrade 2005 [1928]: Oswald De Andrade, Anthropophagisches Manifest, in: Entre Pindorama : [Zeitgenössische brasilianische Kunst und die Antropofagia] = [a arte Brasileira contemporânea e a antropofagia] = [contemporary Brazilian art and antropofagia], Nürnberg 2005, S. 26-33.

De Oliveira 2001: Oliva de Oliveira, Architecture moderne au Brésil – À propos de l’œuvre de Lina Bo Bardi, in: Ingénieurs et architects suisses, Bd. 127, Heft 6, 2001, S. 82-85.

De Oliveira 2006: Oliva de Oliveira, Subtle Substances. The Architecture of Lina Bo Bardi, Barcelona 2006.

Detterer 2012: Gabriele Detterer, The Spirit and Culture of Artist-Run Spaces, in: Artist-Run Spaces, Zürich/Dijon 2012, S. 10-49.

Farias 2001: Agnaldo Farias, Bienal de São Paulo, 50 Anos: 1951-2001, São Paulo 2001.

Fundação Bienal de São Paulo 2016: 32nd Bienal de São Paulo. Incerteza Viva, Ausstellungskatalog, Ciccillo Matarazzo Pavilion, Ibirapuera Park, São Paulo, September–Dezember 2016, São Paulo 2016.

Gardner/Green 2013: Anthony Gardner/Charles Green, Biennials of the South on the Edges of the Global, in: Third Thext, 2013, Bd. 27, Heft 4, S. 442-455.

Greenberg 1996: Reesa Greenberg, The Exhibited Redistributed. A case for reassessing space, in: Thinking about exhibition, hrsg. v. Reesa Greenberg, Bruce W. Ferguson und Sandy Nairne, London 1996, S. 349–367.

Hanru 2002: Hou Hanru, Towards a New Locality: Biennials and ‹Global Art›, in: The Manifesta Decade: Debaes on Conteporary Art Exhibitions and Biennials in Post-Wall Europe, hrsg. v. Barbara Vanderlinden/Elena Filipovic, Cambridge 2002, S. 57-62.

Lagnado 1999: Lisette Lagnado, On how the 24th Sao Paulo Biennial took on cannibalism, in: Third Text, Bd. 46, Frühling 1999, S. 83-88.

Lehmann 2004: Steffen Lehmann, Der Weg Brasiliens in die Moderne. Eine Bewertung und Einordnung der modernen Architektur Brasiliens, 1930–1955, Berlin 2004.

Merklinger 2013: Martina Merklinger, Die Biennale São Paulo. Kulturaustausch zwischen Brasilien und der jungen Bundesrepublik Deutschland (1949–1954), Bielefeld 2013.

Ramirez 1996: Mari Carmen Ramirez, Brokering Identities. Art curators and the politics of cultural representation, in: Thinking obaut Exhibitions, hrsg. v. Reesa Greenberg/Bruce W. Ferguson/Sandy Naime, London 1996.

Söderlund 2016: Kalinca Costa Söderlund, Antropofagia: An Early Arrière-Garde Manifestation in 1920s Brazil, RIHA Journal 0132, 15. Juli 2016, www.riha-journal.org/articles/2016/0131-0139-special-issue-southern-modernisms/0132-costa-söderlund

Spiricigo 2010: Vinicius Spiricigo, Changes in Strategies of (Re)presentations at São Paulo Biennial, in: The Biennial Reader: An Anthology on Large-Scale Perennial Exhibitions of Contemporary Art, Ostfildern 2010.

Spiro 2002: Annette Spiro, Paulo Mendes da Rocha: Bauten und Projekte, Zürich 2002.

Verwoert 2003: Jan Verwoert, Modern Future Past Park, in: Afterall: A Journal of Art, Context and Enquiry, Issue 8 (Autumn/Winter 2003), S. 44–51.

Whitelegg 2012: Isobel Whitelegg, «Brazil, Latin America: The World. The Bienal de São Paulo as a Latin American Question», in: Third Text, Heft 26, Nr. 1, 2012, S. 131–141.

Whitelegg 2013: Isobel Whitelegg, «The Bienal Internacional de São Paulo: a concise history, 1951–2014», in: Perspective 2013 2, 2013, S. 380-386.

Wisnik 2012: Guilherme Wisnik, Public Space on the Run. Brazilian Art and Architecture at the End of the 1960s, in: Third Text, Bd. 26, Heft 1, Januar 2012, S. 117-129.

Comments are closed.